İtalyan ressam ve mucit Leonardo da Vinci’nin, ünlü tablosu “Mona Lisa”yı oluşturmadan önce ilk boya katmanında sıra dışı bir teknik kullandığı ortaya çıktı.
İngiltere ve Fransa’dan kimyagerler, Da Vinci’nin 16. yüzyılda yaptığı tabloyu X-ray ışını ile analiz etti. Tablonun küçük bir bölümünün moleküler yapısını incelemek için “Sinkrotron X-ışını kırınımı” adı verilen bir teknik kullanan araştırmacılar, kavak ağacından yapılan tuvalin ilk boya katmanında nadir rastlanan bir bileşim olan “plumbonakrit” kimyasal maddesine rastladı. Plumbonakritin günümüzde otomobil boyasına renk koruyucu olarak katıldığı bilinirken, araştırmacılar Da Vinci’nin turuncu renkli kurşun oksit tozu ve muhtemelen keten tohumu veya ceviz yağıyla söz konusu bal renkli kimyasalı elde ettiğine inanıyor. “Amerikan Kimya Derneği Dergisi”nde yayınlanan araştırmanın baş yazarı Victor Gonzalez, sanat tarihçilerinin daha önce öne sürdüğü “Ressamın portre üzerinde çalışmaya başladığında boyasını kalınlaştırmak ve kurumasına yardımcı olmak için kurşun oksit tozu kullanmış olabileceği” hipotezinin ilk kez doğrulandığını söyledi. Da Vinci’nin “Mona Lisa” üzerinde çalışmaya başladığında deneysel bir ruh hâli içinde olabileceğini ifade eden Gonzalez, dünyaca ünlü ressamın denemeler yapmayı sevdiğini aktardı.
Ayrıca, Hollandalı ressam Rembrandt’ın 17. yüzyılda yaptığı resimlerde de plumbonakrit bulduklarına dikkat çeken Gonzalez, “Bu (Mona Lisa’daki keşif) bize aynı zamanda bu tariflerin yüzyıllar boyunca aktarıldığını da gösteriyor” dedi. Bilim insanları ve sanat tarihçileri, esrarengiz gülümsemeye sahip Mona Lisa’nın açığa çıkarılacak daha fazla sırrının olduğuna inandıklarını söyledi.
‘KALICI OLMASI İÇİN’
Konuyla ilgili görüşüne başvurduğumuz dünyaca ünlü Türk tasarımcı ve ressam Sinan Turaman habere şaşırmadığını söyleyerek, “Bunu bilmiyordum ama renklerin kalıcılığını elde edebilmek için ressamlar neredeyse kimyager gibi, tekstilci gibi, marangoz gibi sürekli araştırma yaparlardı. Leonardo Da Vinci de bir bilim insanıydı. Birlikte çalıştığı önemli kişiler de varmış. Resimlerinin kalıcı olmasını sağlamak için araştırma yapmış olması elbette çok doğal” diye konuştu. Turaman otomobil üreticilerinin Da Vinci tablolarını inceleyerek bu yöntemi kullanmadıklarını, tamamen tesadüfi olduğunu ve yapılan araştırmalarla aynı yönteme ulaşıldığını düşündüğünü söyledi. Turaman ayrıca Mimar Sinan’ın eserleri, Mısır piramitleri gibi pek çok eserin, yapının sırrını koruduğunu ve onların gizemlerini çözüldüğünde yeni bilgilere ulaşacağımızı belirtti.